تبلیغات
Accounting and Management Articles - مدیریت هزینه و درآمد:مدیریت درآمد و بیشینه كردن سود
 
Accounting and Management Articles
بنام عشق اول و آخر : خدا
درباره وبلاگ


به نام خدا
in the name of god

دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت. پیامبر اکرم محمد (ص)
If knowledge is in the men Soraya Pars land it will lose. Prophet Mohammad
درورد خداوند بر محمد (ص) و خاندان او
Allah peace be upon prophet Muhammad and his family
با سلام به تمام بازدیدکنندگان محترم
Hello to all visitors with respect

مدیر وبلاگ : توکل مرادپور
نویسندگان
 
مدیریت درآمد و بیشینه كردن سود
گروه اقتصادی
تهیه و تنظیم:www.accountingroyal.ir

دارایی فناپذیر (Perishable) یا فاسدشدنی، نوعی از كالا است كه اگر تا موعد خاصی به فروش نرود، فاسد می‌شود. یعنی دیگر قابل فروش نیست و درآمد بالقوه حاصل از فروش آن از دست می‌رود. به عنوان نمونه، می‌توان به بلیت هواپیما، رزرواسیون یك اتاق هتل در یك روز، ظرفیت تولید یك كارخانه در یك بازه زمانی و... اشاره كرد كه همگی اگر تا زمان خاصی به فروش نرسند، درآمد آنها برای یك دوره زمانی از دست می‌رود.

شركت‌هایی كه كالا یا خدمات فاسدشدنی ارائه می‌كنند، اغلب با این مشكل روبه‌رو هستند كه چگونه ظرفیت ثابتی از محصول را طی یك افق زمانی مشخص به فروش برسانند. در بسیاری از موارد، اگر محصول تنها به یك قیمت فروخته شود، معمولا تنها طیف خاصی از مشتریان را به خود جذب می‌كند كه شاید برای فروختن كل موجودی فاسدشدنی كافی نباشد. اگر مشتریان موجود در بازار، تمایل داشته باشند كه قیمت‌های متفاوتی را برای محصول بپردازند، می‌توان با تقسیم محصول به گروه‌های مختلف، آنها (مشتریان) را به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی كرد. این كار امكان آن را فراهم می‌آورد كه محصول، با قیمت‌های متفاوت، به گروه‌های مختلف مشتریان فروخته شود و از كل موجودی كالای فاسدشدنی استفاده شود. به طور مثال ممكن است در زمان‌های مختلف مبالغی به قیمت اصلی محصول اضافه شود یا اینكه برای سطوح خدمت‌دهی بالاتر، قیمت‌های بالاتری پیشنهاد شود. برای انجام چنین كاری باید تصمیم‌‌گیری شود و انجام این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها هدف اصلی مدیریت درآمد است.
بحث مدیریت درآمد از صنعت خطوط هوایی شروع شد و آن زمانی بود كه در دهه 1970، آزادسازی قیمت‌ها در خطوط هوایی در آمریكا، منجر به ایجاد رقابت شدید در این صنعت شد این امر، زمینه‌های زیادی را برای مطرح شدن بحث مدیریت درآمد ایجاد كرد. مساله مدیریت درآمد خطوط هوایی، در طول سالیان گذشته توجه زیادی را به خود جلب كرده است و هم‌اكنون نیز تحقیقات زیادی بر روی آن انجام می‌گیرد.
مدیریت درآمد (Reveneu Management) یا مدیریت بازده (Yield Management) را می‌توان به این شكل تعریف كرد: هنر بیشینه كردن سود حاصل از فروش ظرفیت محدودی از یك محصول فاسدشدنی، در طی یك افق مشخص زمانی، به وسیله فروش هر واحد محصول، به مشتری مناسب در زمان مناسب و با قیمت مناسب.
برای انجام چنین كاری، از سیاست‌هایی چون فرق گذاشتن قیمت برای مشتریان مختلف و صرف‌نظر كردن از بعضی مشتریان به امید به دست آوردن مشتریان پرسودتر، استفاده می‌شود.
كاربردهای مدیریت درآمد
علاوه‌بر كاربردهای بسیار متنوع مدیریت درآمد در صنایع خطوط هوایی، می‌توان مدیریت درآمد را در مورد كالاها و خدمات با مصرف زیاد نیز به كار بست. طی سال‌های اخیر، از مفاهیم مدیریت درآمد در زمینه‌های متنوعی از جمله موارد زیر استفاده فراوانی شده است:
خطوط هوایی، صنعت جهانگردی، صنایع تولید انرژی، موسسات كرایه خودرو، خطوط راه‌آهن مسافربری، پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون، ISPها (ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرماركت‌ها، برنامه‌ریزی تولید و تخصیص ظرفیت در صنعت، خطوط كشتیرانی و شركت‌های مسافربری دریایی و پذیرش و اقامت مسافران (هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و...).
علاوه‌بر این باید توجه كرد كه مدیریت درآمد برای گروه‌های خاصی قابلیت اجرایی شدن دارد. به طور مثال:
فناپذیر بودن محصول (خدمت)، تقاضا تصادفی بودن از سوی مشتری، آزاد بودن نحوه قیمت‌گذاری، محدودیت ظرفیت (موجودی) محصول، مدنظر بودن خرید یا پیش‌خرید محصول، دارا بودن كلاس‌های قیمتی مختلف برای محصول، از سوی دیگر نتوان با یك قیمت كل ظرفیت (موجودی) محصول را به فروش رساند. همچنین تقاضای كل مشتریان از گروه‌های مختلف قیمتی از ظرفیت (موجودی) محصول بیشتر باشد.
www.financialgroup.ir



نوع مطلب : مدیریت هزینه و درآمد، 
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سخنان بزرگان